
Tja, welke Pinterest statistieken zijn belangrijk? Het is een vraag die vaak gesteld wordt door de deelnemers van mijn Pinterestmarketing Programma, of klanten waarvoor ik Pinterestbeheer uitvoer: Milou, wélke statistieken moet ik nu naar kijken? En ik snap het. De omgeving van de Pinterest statistieken is enorm uitgebreid en je kunt er van álles vinden. En dat is fijn, maar daardoor zie je ook al snel door de bomen het bos niet meer.
Update per 21 januari 2021
Maar hey, dacht je dat we na een bewogen 2020 (en dan heb ik het alleen over Pinterest 😉 ) eindelijk wat rust hadden in 2021? Think again! We zitten nog vers in januari en er is nu alweer een grote update uitgerold! Namelijk: flinke veranderingen binnen de Pinterest statistieken.
En eerlijk, deze veranderingen zijn eigenlijk héél erg positief. Zeker voor mij, als Pinterestmarketing-expert. Maar daar kom ik zo nog wel op terug.
Deze update was voor mij gelijk een schop onder de kont om eindelijk eens die blogpost te schrijven die me al zo lang vanaf mijn contentplan aan zit te staren. Dus bij dezen: welke statistieken zijn er nu eigenlijk belangrijk?
Maandelijkse kijkers
Het prijkt mooi bovenaan je profiel: X aantal maandelijkse kijkers! Velen weten inmiddels dat volgers op Pinterest niet het belangrijkste is, dus dan zullen die maandelijkse kijkers dat wel zijn. Toch? Nou, niet echt.
Maandelijkse kijkers is namelijk het getal van álle content die gezien wordt door mensen. Dus, ook de Pins die niet eens van jou zijn, maar die bijvoorbeeld wel viral gaan. En dan is zo’n getal van duizenden maandelijkse kijkers ineens heel erg indrukwekkend. Maar als jij als bedrijf nog geen enkele Pin van jezelf erop hebt staan, dan zegt het dus helemaal niks.
Pinterest heeft al eens eerder een poging gedaan om de maandelijkse kijkers van het profiel af te houden, maar mensen werden helemaal GEK! Op de een of andere manier hebben mensen altijd een bepaald getal nodig om aan vast te kunnen houden, om te kunnen vergelijken… meten aan. Maar, wat als dit getal nou helemaal niet per se relevant is? Dan kan het toch weg?

Weergaven per maand
Of… wat Pinterest nu heeft gedaan: aanpassen. ‘Maandelijkse kijkers’ zijn ‘weergaven per maand’ geworden. En hierin staat alleen nog maar jouw eigen content centraal. (HOERA!) Dat betekent dus jouw eigen Pins die jij zelf online hebt gezet (naar een van jouw geclaimde accounts – jouw website, Instagram, YouTube of Etsy) én Pins van anderen die vanaf jouw geclaimde accounts hebben gedeeld.
En dat is heel erg goed nieuws, lieve mensen. Waarom? Omdat je nu geen vertekend beeld meer krijgt. Je ziet nu exact de cijfers van waar het om draait: jouw eigen content (en oké, weergaven zijn nog altijd geen klanten). Het is nu meer meetbaar hoe een account – en bijbehorende content – het eigenlijk doet. Dus ja, sommigen zijn door de mand gevallen, en sommigen zijn juist gegroeid!
Welke Pinterest statistieken zijn belangrijk?
Het is goed om te weten dat door de nieuwe update ook in het statistieken dashboard alleen nog maar jouw eigen Pins getoond worden.
‘Er worden geen statistieken meer verzameld over pins die jij hebt bewaard maar die niet naar je geclaimde accounts verwijzen. Als je de statistieken op de oude manier wilt zien, vink je de optie ‘Inclusief bewaarde pins’ aan op de filterbalk in Statistieken.’ – Pinterest.
Nu we dit weten, kunnen we verder naar waar je voor kwam: waar moet je nu op letten? Voorheen zei ik: probeer in alle chaos op 3 dingen te focussen:
- Link kliks
- Bewaarde Pins
- Eigen impressies (wat later weer ‘impressies’ werd)
Dat laatste vooral om een reëel beeld te krijgen, omdat we zo gefocust waren op maandelijkse kijkers. Maar dat is nu dus wel veranderd!
Link kliks (nu: uitgaande klikken)
Kijk, natuurlijk is het leuk dat je Pins vaak worden bekeken. Maar wat je natuurlijk wilt is dat mensen náár jouw website (of ander geclaimd account) toe gaan. De plek waar jij controle over hebt. ‘Daar waar het gebeurt’.
En dat kun je dus bijhouden door middel van een check op ‘uitgaande klikken’. Niet te verwarren met ‘klikken op Pins’, want dat zijn de gegevens over het aantal keer dat de Pin wordt aangeklikt en de Pin groter wordt.
Bewaarde Pins (keer bewaard)
Vroegah hadden we het over repinnen. Dan zag je ook naast de afbeelding een icoontje met twee ‘prikkers’ en het cijfer ernaast met hoevaak jouw afbeelding dan gerepind (dus bewaard/gedeeld) was.
Maar dat is – surprise, surprise – veranderd in ‘bewaard’. Dus mensen bewaren jouw afbeelding (met jouw link naar het stuk content op jouw geclaimde account) op een van hun borden, waardoor jouw afbeeldingen steeds meer verspreidt worden.
Het delen van jouw Pins heeft vele voordelen, waaronder het ‘sneeuwbaleffect’ dat kan ontstaan (en je dus viral gaat). Een van de grootste bijkomende voordelen is dat wanneer jouw Pins vaak gedeeld worden, ze automatisch ook hogerop komen in Google. Twee vliegen in één klap. 😉
Impressies
Nu vertelde ik al dat de veranderingen van ‘maandelijkse kijkers’ naar ‘weergaven per maand’ een hele mooie verandering is. Maar ik vertelde ook dat dit alle weergaven/impressies zijn van ál je geclaimde accounts. Het is dus ook verstandig om in de gaten te houden hoeveel impressies er precies naar je website gaan, of je Instagramkanaal (als je hier veel over deelt).

Nog wat updates
Naast de termen die ik hierboven benoemd heb, zijn er nog wat veranderingen doorgevoerd. Ik zal ze nog even (uitgebreider) op een rijtje zetten:
- ‘Vergrote weergave’ is nu ‘klikken op Pins’. De betekenis hiervan wordt ook iets aangepast, dit is wat Pinterest zegt: ‘Zodat voor jou duidelijker is wat mensen met je content op Pinterest doen. Een ‘klik op pin’ is wanneer iemand op je pin klikt om er meer over te weten te komen. We veranderen de definitie: vanaf nu worden alleen de totale klikken op je pin meegerekend. Veegacties waarbij je pin in de vergrote weergave wordt weergegeven, worden niet meer meegerekend. Wel worden deze vanaf nu als impressie gerekend. Aangezien ‘klikken op pins’ nu op daadwerkelijke handelingen van gebruikers slaan, worden op klikken gebaseerde conversies nu ook berekend volgens het aantal klikken op pins. Volgens deze nieuwe definitie neemt het aantal vergrote weergaven en betrokkenheidsacties nu mogelijk af, en neemt het aantal impressies toe.’
- ‘Percentage vergote weergave‘ is nu ‘pinklikfrequentie‘ (leuk woord voor een spelletje)
- ‘Linkklikfrequentie‘ is nu ‘Frequentie van uitgaande klikken‘
- ‘Totale doelgroep per maand‘ is nu ‘Totaal publiek per maand‘
- ‘Totaal bereikte doelgroep per maand‘ is nu ‘Betrokken publiek per maand‘
En, just to be sure:
- ‘Maandelijkse kijkers‘ is nu ‘Weergaven per maand‘
- ‘Link kliks‘ is nu ‘Uitgaande klikken‘
- ‘Repinnen‘ is al een tijdje ‘Bewaard‘
Zo, dat zijn nogal wat veranderingen! Maar zoals ik al zei: positief.
Gebroken statistieken
Weet je nog, die maand september? Toen ineens de statistieken raar gingen doen? Misschien wist je het niet, en merkte je toch een dip in je statistieken. Of vond je het raar dat jouw impressies ineens megalaag waren.
Als je het mij vraagt dan vind ik dit een hele verklaarbare reden. Er is bekend dat wanneer Pinterest achter de schermen met iets bezig is, de statistieken vaak wat moeite hebben om weer bij te trekken. Máár… zoals we het nu zagen (dit heeft namelijk maandenlang geduurd, en net toen ik weer dacht dat het een beetje bijtrok, kregen we weer rare getallen!) is nog niet veel eerder gebeurd.
Verklaarbaar nu. Het heeft mij heel wat moeite en energie gekost om mensen ervan te overtuigen dat het wel weer bij zou trekken en dat het een bekend probleem was. Zeker omdat ik zelf helemaal niet bij Pinterest werk en hier totaal geen invloed op heb. Maar goed, ik train wel in Pinterestmarketing. Dus ergens is het logisch. Maar je mag wel weten dat ik blij ben dat dit ei gelegd is en we nu hopelijk allemaal weer hele móóie statistieken gaan zien!
Heb je nog vragen over deze (veranderingen in) statistieken? Laat het me vooral weten! Je kunt een reactie onder dit artikel achterlaten, me een DM op Instagram sturen of een e-mailtje naar: info@milousmit.nl

Liefs,
Milou
Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:

Nice blog, verhelderend Milou!!