Weinig volgers op Pinterest? Geen probleem!

Weinig volgers op Pinterest? Geen probleem!

Weinig volgers op Pinterest hebben is voor veel mensen een reden om niet in de businesskant te duiken. Want moet je nu, naast al die andere socialmedia-platformen, wéér een hele fanbase opbouwen voordat je überhaupt resultaten gaat zien? Nee hoor! En dat is een van de redenen waarom ik zo’n fan ben van Pinterest.

Nog even voor de duidelijkheid: Pinterest is géén socialmedia-platform. Het is een visuele zoekmachine! Net zoiets als Google, maar dan net effe wat leuker. En dat is dus heel het ding: om gevonden te worden in een zoekmachine heb je niet per se duizenden volgers nodig. Sterker nog, je kunt al viral gaan (en heel veel verkeer naar je website trekken) met enkele volgers. 😉

Lees hier 6 redenen waarom je vandaag nog moet starten met Pinterest!

Hoe zit dat dan?

Om goed gevonden te worden op Pinterest is het van belang dat je wel voldoet aan wat ‘regeltjes’ van Pinterest. En dat zijn er een aantal, maar als je ze eenmaal doorhebt en je bent even op gang, dan werkt Pinterest gigantisch goed vóór jou!

Tip: vergeet niet een zakelijk profiel aan te maken zodat je o.a. je statistieken kunt bekijken!

Het is niet moeilijk om in een korte tijd meer verkeer naar jouw website aan te trekken via deze zoekmachine, ook als je weinig volgers hebt op Pinterest. Ik geef je vandaag 3 tips om je van een vliegende start te voorzien:

1. Focus je op zoekwoorden

Ofwel: de SEO (search engine optimization) van Pinterest. Gebruik voor iedere pin die je zelf publiceert aantrekkelijke zoekwoorden. De grootste tip die ik je hierin kan geven: denk niet te moeilijk, maar denk vooral na over hóé mensen naar iets zoeken. Hoe zoek je zelf? Wat typ je in?

Wanneer je dus aan de slag gaat om jouw pin te publiceren is het belangrijk om deze zoekwoorden terug te laten komen in de omschrijving van je pin. Dit kan door middel van het in een tekst te verwerken, of het gebruiken van hashtags.

Weinig volgers op Pinterest
Hier vind je een aantal van mijn pins terug die nog maar heel kort online staan: door meermaals de naam ‘achtergrond panterprint‘ te gebruiken, staan de pins nu al bovenaan en worden ze gigantisch goed gevonden. Wanneer ik alleen het zoekwoord ‘achtergrond’ had gebruikt, was dit niet gelukt (te veel concurrentie en te algemeen). Wees specifiek en bedenk waar mensen snel op zoeken.

2. Consistent pinnen

En dan bedoel ik dus niet: alleen de lekkere recepten op een bord pinnen voor als je weer eens een keer iets gaat bakken. Nee, je gaat vanaf nu (het liefst) íédere dag pinnen.

Say what!? Ja, iedere dag. Pinterest houdt ervan als jij iedere dag actief bent, en daarom krijg je ook een kleine voorkeursbehandeling wanneer jij iets online zet. 😉 Ze baseren jouw bereik en positie namelijk op de resultaten die jij boekt als je iets online zet, en wanneer je dus iedere dag actief bent zijn de resultaten aantrekkelijk voor Pinterest. Pinterest beloont je daarom, en zet je bovenaan.

Het is daarom slim om een aantal (tientallen) borden te ontwikkelen die met jouw business en jouw interesses te maken hebben. Zo kun jij lekker aan de slag om iedere dag wat te repinnen én zelf pins online zetten.

Het aan te raden aantal pins is 5 – 10 per dag (dat zijn zowel repins als jouw eigen pins). Dus niet 100 op maandag en in het weekend nog eens wat. Iedere dag. En weet je, dat is echt zo gepiept. Het is minder intensief dan continu volgers moeten werven op socialmedia-platformen.

Update mei: de regeltjes van Pinterest zijn een beetje veranderd. Waar er eerst voorkeur gegeven werd aan veel (re)pinnen – om zo je bereik te laten groeien – geeft Pinterest jou nu voornamelijk voorrang door zelf veel nieuwe content online te zetten. En dit hoeven geen 10 eigen pins per dag te zijn… 1 of 2 eigen pins per dag volstaat. Daarnaast kun je dus ook blijven repinnen, maar ook dit hoeven er niet meer per se 25 per dag te zijn. Focus je op verse, nieuwe content. Pinterest houdt van nieuwe content!

3. Aantrekkelijke pins

Pinterest is een visuele zoekmachine. Mensen zoeken, en klikken op wat ze er aantrekkelijk uit vinden zien. Het is dus héél belangrijk dat jouw eigen pins een aantrekkelijke (herkenbare) stijl hebben. Hoe aantrekkelijker, hoe eerder er geklikt wordt.

Even voor de beeldvorming, welke pin ziet er voor jou aantrekkelijker uit als je iets over Pinterest wilt weten?

Zorg ervoor dat jouw eigen pins voldoen aan de richtlijnen van Pinterest (bekijk hier de afmetingen), hierdoor krijg je namelijk ook een voorkeurspositie. Samen met een aantrekkelijke (herkenbare) vormgeving die duidelijk aangeeft waar jouw pin (en de website erachter) over gaat, is dit een gouden combinatie!

Weinig volgers op Pinterest? Geen probleem!

Kijk, nu werkt het hebben van een fanbase natuurlijk wel mee. Wanneer mensen jouw Pinterestaccount volgen kom jij namelijk in hun feed terecht en is kans op repinnen (en viral gaan) groter. Maar het is geen must om de effectiviteit van Pinterest te ervaren.

Focus dus niet op je aantal volgers, focus op het vergroten van je bereik door middel van het naleven van de regels van Pinterest! It works like a charm. 😉

Heb jij nog vragen over Pinterest? Laat het gerust weten in de comments of stuur me een e-mail (info@milousmit.nl). Ook kun je mij op Pinterest volgen!

Wil je meer weten over Pinterestmarketing en ben je klaar om slim te groeien met jouw bedrijf? Meld je aan voor mijn gratis Pinteresttraining!

Liefs,

Milou

Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?