fbpx

Veranderingen voor jouw Pinterest-strategie: dit moet je weten

Veranderingen Pinterest 2020

Ben je net begonnen aan je Pinterest-strategie voor 2020, gooit Pinterest roet in het eten met flink wat veranderingen! Je ontkomt er niet aan: bij vele platformen worden maandelijks veranderingen doorgevoerd. Soms merk je er weinig van, de andere keer is het wat ingrijpender. En zo ook deze keer bij Pinterest: mijn strategie, die een jaar goed voor mij werkte, moest ik flink aanpassen!

Wanneer er veranderingen aangekondigd worden raken sommigen een beetje in paniek. Maar geen zorgen: ik zal het allemaal duidelijk uitleggen. Wanneer je dit artikel hebt gelezen kun je gelijk aan de slag om dingen te veranderen en door te voeren. Voor je het weet werkt jouw strategie ook weer als een (stoom)trein!

Update februari 2021: dit artikel is nog steeds relevant en up to date!

It’s all about fresh pins

Verse pins… Eh, oké. Laat ik dit gelijk verduidelijken: Pinterest wil continu nieuwe afbeeldingen zien. En dan bedoel ik ook écht nieuw. Dus niet meer dezelfde afbeeldingen meerdere keren uploaden op verschillende borden (zoals we voorheen deden), dit werkt namelijk niet meer zo goed.

Een pin creëren met een nieuwe afbeelding is de enige manier waarop Pinterest het als ‘nieuwe’ (verse 😉 ) pin ziet. Een afbeelding die nog niet eerder is geüpload.

Maar, dit hoeven dus niet per se allemaal nieuwe onderwerpen (+ bijbehorende links) te zijn. Je kunt best een aantal pins creëren voor één blogpost. Zoals ik ook doe, bijvoorbeeld:

Pinterest veranderingen 2020
Pinterest veranderingen 2020

Een nieuwe pin = een nog nooit eerder geüpload ontwerp + een URL

Lees ook: 6 redenen waarom jij nu moet starten met Pinterest!

10 ontwerpen per blogpost

Nu je dus weet dat je per link een aantal ontwerpen kunt creëren, is het ook wel handig om te weten dat je dit niet oneindig kunt doen. Aangeraden wordt om maximaal 10 ontwerpen per blogpost te maken, die je op maximaal 10 verschillende borden kunt pinnen.

Voorbeeld: hierboven zie je vier verschillende ontwerpen die ik heb gemaakt, die allemaal doorlinken naar hetzelfde artikel (Weinig volgers op Pinterest? Geen probleem!). De ene pin heb ik geüpload op het bord ‘milousmit.nl’, de volgende pin op ‘Pinterest tips’ etcetera.

Je mag één ontwerp nog steeds wel op verschillende borden pinnen, maar… don’t overdo it! 😉 10 borden is echt wel de max. En laat er zeker ook wat grotere intervallen tussen zitten. Wanneer je te snel op te veel borden pint, zul je dit merken in je resultaten (negatief).

Spammerig

Een van de redenen waarom de regels zijn veranderd, is om sneller spam-accounts te detecteren door Pinterest. Dit ging hiervoor namelijk wat moeilijker, omdat er veel dezelfde pins werden geüpload en gerepind door zowel actieve gebruikers als spam-accounts. Zo werd het steeds lastiger om onderscheid te maken in spam en niet-spam.

Ook mijn account is opgeschort geweest in oktober 2019. Ze waren toen heel veel aan het testen en waren érg streng. Eén dubbele post kon je al je account kosten. Gelukkig kon het snel weer ongedaan gemaakt worden. (Door de testfase werden er heel veel onschuldige gebruikers opgeschort. Wanneer je hiermee te maken kreeg als gebruiker, kon je een formulier invullen om het ongedaan te laten maken. Zo kregen ze alsnog grip op de spammers.)

Voorheen was het namelijk zo dat je consistent veel moest (re)pinnen (zo’n 25 pins of meer per dag). Pinterest hield ervan als je actief bezig was met (re)pinnen en daar werd je ook voor beloond: je bereik groeide daardoor keihard en daarnaast kwam je (mede door het gebruik van juiste zoektermen) sneller bovenaan te staan door middel van hun ‘smart feed’ (algoritme van Pinterest).

Maar sinds kort ziet Pinterest daar veel minder de waarde van in. Doordat er zoveel gerepind werd, én veel dezelfde pins op verschillende borden werden gezet, zag je soms drie keer dezelfde pin als je naar beneden scrolde. En daar werden we een beetje moe van.

Nu is het zo dat de voorkeur dus uitgaat naar fresh pins. Pinterest hecht waarde aan relevante pins, en dat zijn dus ‘nieuwere’ pins. De prioriteit van de smart feed gaat nu daarheen. Hoe meer nieuwe, relevante informatie jij creëert en deelt (in combinatie met juiste zoektermen), hoe sneller jij bovenaan zult staan en dus gevonden zult worden.

Voor de Tailwindgebruikers: het is aan te raden om je Smartloops eens goed te bekijken. Doordat er geen prioriteit meer gegeven wordt aan dubbele pins op hetzelfde bord, en minder prioriteit aan dezelfde pins op verschillende borden, is het niet meer nodig om Smartloop heel actief te in te zetten. Gebruik het voornamelijk voor de pins waar je trots op bent en die je terug wilt laten komen na (bijvoorbeeld) een halfjaar. Pas die intervallen hierop aan.
Ik heb zelf een aantal Smartloops verwijderd, en de rest goed bekeken en er veranderingen in doorgevoerd.

Pinterest veranderingen 2020
Mijn account. Geen spammer, gewoon iemand die Pinterestmarketing toepast. 😀

Hoe vaak moet je (re)pinnen?

Dat is natuurlijk de vraag waar je mee zit, nu je dit allemaal gelezen hebt. Je moet veel eigen, nieuwe content uploaden, maar hoe vaak doe je dat? En moet je daarnaast ook nog repinnen?

Upload 1 à 2 fresh pins van jezelf per dag. Dus 1 à 2 eigen ontwerpen! Daarnaast kun je af en toe nog andere (relevante) content repinnen.

Waar je voorheen zo’n 25 (re)pins per dag moest uploaden om ver te komen met jouw strategie, is dat nu beduidend minder. Zo’n 10 – 15 pins per dag volstaat al. Dit zijn zowel eigen ontwerpen (eigen pins) als repins. Wanneer je dus (meer dan) 25 pins per dag post, kun je gaan afschalen. Scheelt je weer tijd, maar die kun je dan weer steken in het ontwerpen van nieuwe pins.

Voorbeeld (hoe ik het doe):
2 pins eigen content/ontwerp + zo nu en dan een repin die relevant is.

Pinterest veranderingen 2020
Repurpose: oude content in een nieuw jasje = fresh pins!

Consistency = key

Misschien viel je mond open toen ik zei dat je iedere dag eigen content moet uploaden, maar dit is wel wat je moet doen om successen te behalen op Pinterest. Om die ideale klanten te bereiken en leads te genereren naar jouw website. Of om die bezoekers naar jouw blog te trekken.

En het is niet zo moeilijk; te bedenken dat je per blogpost 10 pindesigns kunt creëren. Maak daarnaast ook nog een pin per Instagrampost die je wilt delen, een paar pins voor je gratis weggever, een paar pins voor je trainingen en je kunt zo weken vooruit. 😉

Zelf ben ik nooit zo goed geweest (en nog steeds niet) in consistentie op bepaalde socialmedia-platformen. Maar bij Pinterest lukt mij dat wel. En ja, ik heb het geautomatiseerd (via Tailwind), maar dat betekent niet dat het vanzelf gaat. Je moet er wel je tijd en energie in stoppen. Al gaat dat steeds sneller als je er lekker in zit.

Wanneer je via (bijvoorbeeld) Canva een aantal standaard templates hebt voor jouw pins, dan ben je per week een uurtje (of iets langer) werk kwijt aan het creëren, inplannen (via Tailwind) en repinnen. Je zet alles klaar en je kunt weer doen waar je mee bezig was: alles wordt voor je geüpload en jij hebt er geen omkijken meer naar.

Heb je nog geen Tailwindaccount? Via mijn link krijg je de eerste maand (t.w.v. 15 dollar) gratis!

En dat is gelijk ook de reden waarom ik fan ben van Pinterest: met strategische inzet je creativiteit kwijt kunnen en vervolgens achterover leunen (bij wijze van 😉 ) terwijl de bezoekers en klanten ‘vanzelf’ binnenstromen. Pinterestmarketing = slim werken, in plaats van hard werken. En ook nog eens ontzettend leuk!

Je moet dus consistent nieuwe content uploaden, wil je successen boeken met jouw Pinterest-strategie vanaf februari 2020.

Dat was weer een hele lap met tekst, maar hopelijk is het duidelijk. Mocht je nu nog vragen hebben, schroom dan niet om een reactie achter te laten onder deze post, of mij een DM te sturen op Instagram.

Liefs,
Milou

Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:

Veranderingen Pinterest 2020
Delen:

2 Reacties

  1. mei 23, 2020 / 00:09

    Waardevolle blog Milou! Petje af, zo kneiter duidelijk uitgelegd dat zelfs ik het begrijp 😘

  2. juli 16, 2020 / 13:30

    Milou wat grappig, ik leer meteen in het begin van deze blogpost al veel. Ik was altijd in de veronderstelling dat dezelfde foto gebruiken prima was, maar dat je wel andere tekst/ look en feel moest gebruiken. Geen idee waarom ik dat dacht maar zat dus in mijn hoofd. Meteen geleerd dat de tekst hetzelfde kan zijn, maar die foto dus juist wel anders!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?