Hoe zet je Pinterest in voor jouw webshop?

Hoe zet je Pinterest in voor jouw webshop

Ik heb het vaak over Pinterest in combinatie met jouw online-business, maar hoe zet je Pinterest nou in voor jouw webshop? Want pin je nu alleen maar over je producten, of kun je meerdere kanten op? Ik vertel het je in deze blogpost!

Onlangs vertelde ik over de grote veranderingen die hebben plaatsgevonden op Pinterest, en waar je nu op moet letten met jouw Pinterest-strategie. Ben je helemaal nieuw in de wereld van Pinterestmarketing? Lees dan dit artikel: 6 redenen waarom jij nu moet starten met Pinterest.

Creëer het totaalplaatje

Vaak wordt er gedacht dat je als webshop gewoon je producten op Pinterest kunt ‘dumpen’ en dat de klanten dan vanzelf komen. Maar zo werkt het niet. Sterker nog, wanneer je alleen maar je eigen producten pint heb je kans op ‘overpromotie’ en kets je juist mensen af. Dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Creëer niet alleen maar pins óver je product, maar creëer ook eens het totaalplaatje: show je producten in een mooie sfeerfoto bij iemand thuis, of laat zien hoe jouw producten gebruikt worden. Focus op het totaalplaatje, de sfeer en het gebruik. Maak hier eventueel een apart bord voor!

Je kunt namelijk zoveel kanten op met jouw producten! Te bedenken dat de meest populaire pins zich in de categorieën fashion, eten en drinken en interieur bevinden. Bedenk nieuwe mogelijkheden die aantrekkelijk zijn. Think out of the box. Style het eens op een andere manier, of decoreer op een creatieve manier.

Je zult namelijk zien dat je mensen inspireert en op nieuwe ideeën brengt. ‘O, ik wist niet dat je het daar ook voor kon gebruiken!’ of ‘Goh, dat ziet er leuk uit op die manier!’
En daar heb je ze te pakken: doordat ze visueel zien hóé ze het (nog meer) kunnen gebruiken, is een aankoop een logische vervolgstap.

Tip!

Als je al wat gevorderd bent op Pinterest: sinds kort zijn er nieuwe functies op Pinterest uitgerold om het shoppen via pins (maar ook borden, zoekfuncties en aanbevelingen) makkelijker te maken! Je kunt met jouw sfeerbeeld een soort ‘style guide’ creëren, en daarachter jouw producten koppelen. Meer informatie vind je hier.

Laat zien en leg uit

Naast die fantastische sfeerbeelden die je vanaf nu gaat maken, zijn waardevolle artikelen over jouw producten ook een must. Artikelen? Blogposts, dus! Ja, zakelijk bloggen gaat jouw bedrijf, via Pinterest, nog harder laten groeien.

Welk ‘probleem’ of ‘verlangen’ heeft jouw doelgroep/ideale klant, en hoe kun jij dit oplossen voor ze? Of ze een stap dichterbij brengen? Leg uit waar jouw producten voor staan en hoe zij dat gat kunnen dichten van waar jouw klant nu staat, en wil zijn.

Wanneer zij, naast een fotootje van het product, meer te weten komen óver het product, en hoe het hen kan helpen, dan ben je er. Waarde en inspiratie is een gouden combinatie!

Lees ook: Hoe zet je Pinterest in voor jouw online-business?

Gebruik zoekwoorden

Of jij goed gevonden gaat worden op Pinterest, valt of staat met het gebruik van de juiste zoektermen. Hier komt geen ‘geluk’ aan te pas, dit is gewoon slim instellen. Pinterest is niet voor niets een zoekmachine. 😉

Probeer echt na te gaan wát jouw ideale klant/doelgroep zoekt. Doe er onderzoek naar en speel hierop in: heb tot in detail helder waar op gezocht wordt. Denk aan: het materiaal, de kleur, hoe je het gebruik etc.

Zoek die woorden in de zoekbar en kijk wat er vervolgens aangevuld wordt door Pinterest, dit is namelijk waar mensen vaak op zoeken. Gebruik die vergelijkbare zoektermen en synoniemen: verwerk ze in jouw omschrijvingen van je pins zodat je zoveel mogelijk zoektermen meepakt (en je dus beter gevonden gaat worden!).

Jij bent niet alleen een bedrijf, maar ook een eigen brand

Ik noemde het de vorige keer ook al even: verbinding creëren met jouw ideale klanten/doelgroep is ‘de sleutel’. Trap er dus niet in dat je enkel je eigen producten online zet. Je bent namelijk veel meer dan die producten, of dat bedrijf. Jij bent ook nog jouw brand.

Waar het op social media ‘makkelijker’ is om wat meer over jezelf te laten zien, als gezicht achter het bedrijf, wordt het op Pinterest als lastig ervaren. Ga uit die comfortzone, en bedenk manieren hoe jij jouw persoonlijkheid kunt laten zien via Pinterest. Mensen zijn namelijk retenieuwsgierig naar wat de persoon achter het bedrijf te vertellen heeft. 😉

Laat wat persoonlijkheid door jouw Pinterestprofiel schemeren. Voorbeeld: mijn brand is zowel professioneel als persoonlijk – dit uit ik via mijn blog en Instagram. Maar ook op Pinterest. Je ziet op mijn Pinterestprofiel babykamers voorbijkomen, maar ook prachtige natuurfoto’s (seizoensgebonden, love it!) en quotes die met mij resoneren.

Een laatste tip die hiermee te maken heeft: stel jouw bedrijfslogo niet in als profielfoto, maar laat je gezicht zien. Mensen zullen het waarderen! (Tenzij groot bedrijf, daar gaat de voorkeur toch uit naar een logo.)

Dus, ga aan de slag met het inzetten van Pinterest voor jouw webshop!

Dit waren mijn tips over hoe jij Pinterest kunt gaan inzetten voor jouw webshop. Ik ben heel benieuwd of dit artikel je op weg geholpen heeft, en of het eye-openers heeft opgeleverd! Laat het me weten in de comments, of stuur me een DM op Instagram.

Wil je meer weten over Pinterestmarketing en ben je klaar om slim te groeien met jouw bedrijf? Meld je aan voor mijn gratis Pinteresttraining!

Liefs,
Milou

Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:

Hoe zet je Pinterest in voor jouw webshop
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?