Hoe zet je Pinterest in voor jouw online-business?

Pinterest inzetten voor je online-business

Ik deel de laatste tijd steeds meer over Pinterestmarketing. Maar hoe kun je Pinterest nu inzetten voor je online-business? Wellicht ben jij ook een online-ondernemer en bied je cursussen of trajecten aan, maar heb je geen idee hoe je jouw traffic kunt verhogen met Pinterest. Ik leg het je helemaal uit!

In mijn vorige artikel vertelde ik al meer over de grote veranderingen die hebben plaatsgevonden op Pinterest, en waar je nu dus op moet letten. Ben je helemaal nieuw in de wereld van Pinterestmarketing? Lees dan dit artikel: 6 redenen waarom jij nu moet starten met Pinterest.

Creëer wat ze zoeken

Jouw doelgroep (of ideale klant) zit op Pinterest omdat ze geïnspireerd willen worden óf om geholpen te worden met hun probleem/verlangen. En dit doen ze vaak al in een heel vroeg stadium: wanneer ze plannen hebben voor de toekomst. Aan het begin van die plannen, willen ze niets liever dan al een stapje dichterbij de oplossing van hun probleem, of verlangen komen. Wat doen ze dus? Ze gaan op zoek naar hoe ze dit probleem kunnen oplossen, of hoe ze bij dat verlagen kunnen komen.

Voorbeeld: Britt is een startende online-ondernemer en ze wil heel graag meer weten over het bouwen van een WordPress-website, maar ze heeft geen idee waar ze moet beginnen. Op Pinterest zoekt ze: ‘Hoe start je een WordPress-website’ – en voor ze het weet verschijnen daar tal van artikelen die haar aan de hand meenemen om stap voor stap haar droomwebsite te maken voor haar onderneming.

Wat betekent dit voor jou? Simpel, jouw content kan dus (met de juiste zoekwoorden 😉 ) tussen die zoekopdracht van jouw doelgroep staan! Wat jouw expertise ook is: mensen zoeken ernaar. En jouw doelgroep wil er alles over te weten komen.

Het is dus een enorme kans om die mensen te kunnen bereiken en ze stap voor stap mee te nemen in het proces van jouw expertise. Door jou komen ze een stap dichterbij het oplossen van hun probleem, of verlangen. Dit zorgt ervoor dat ze nóg meer willen weten over jou, of over jouw diensten, en zullen ze ook sneller terugkeren. Een logische vervolgstap? Kopen!

Laat je expertstatus zien

Zoals ik al zei: mensen zoeken naar jouw expertise. Ze zoeken dus niet per se naar jouw merk of bedrijf (grote kans dat ze je niet eens kennen 😉 ) maar ze zoeken wel naar waar jij heel erg veel van weet.

Mensen zoeken niet naar: bedrijf X dat WordPress-webistes maakt. Maar: hoe bouw ik een goede WordPress-website?
En als jij daartussen staat, maken ze kennis met jouw bedrijf en producten of diensten!

Welke content moet je dus creëren om die expertstatus onder de aandacht te brengen? Probeer manieren te bedenken om jouw expertise aan jouw doelgroep te laten zien, en laat zien hoe je ze kunt dienen.

De beste manier om dit te doen is in blog- of videovorm. Ja, je leest het goed. Tijd om in dat toetsenbord te kruipen en content te creëren voor jouw bedrijf! Laat zien wat je in huis hebt. Vertel op een aantrekkelijke en authentieke manier over jouw producten of diensten. Storytelling doet het altijd goed, ook voor je business. 😉
Of wat dacht je van een weggever (bijvoorbeeld een e-book, of een mini-training)?

Van al deze content kun jij pins gaan creëren en uploaden op Pinterest. Gebruik voor jouw pins de juiste zoektermen en slimme titels. Geef in jouw content veel waarde en eventueel een quick win. Je zult zien dat mensen enthousiast zullen zijn: ‘Wow, hij/zij weet écht heel veel van dit onderwerp!’

En op die manier kun je verbinden met jouw potentiële klanten, wat nodig is voordat je uiteindelijk verkopen kunt genereren. (Je weet wel, know/like/trust!)

Focus op die verbinding

Over die verbinding gesproken: het is wel belangrijk om jezelf ook te laten zien. Mensen zijn niet alleen geïnteresseerd in jouw bedrijf of het product (dat kunnen ze ook ergens anders halen 😉 ), de verbinding met jou als persoon achter het bedrijf is enorm belangrijk!

Stel dus niet jouw bedrijfslogo in als profielfoto, maar laat je gezicht zien. Jouw borden op Pinterest mogen ook best wat persoonlijke interesses bevatten, in plaats van alleen business-gerelateerd. En in de content die je creëert (blogs, video’s, weggevers) mag ook (moet, eigenlijk) best een persoonlijke vibe aanwezig zijn. Dit is je branding.

JIJ bent jouw merk/bedrijf, en mensen willen met je samenwerken omdat je:
1. Een verdomd goede expert bent in wat je doet.
2. Bent wie je bent, en mensen zich tot jou aangetrokken voelen.

Dus, ga aan de slag met het inzetten van Pinterest voor jouw online-business!

Dit waren mijn tips over hoe jij Pinterest kunt gaan inzetten met jouw online-business. Ik ben heel benieuwd of dit artikel je op weg geholpen heeft, en of het eye-openers heeft opgeleverd! Laat het me weten in de comments, of stuur me een DM op Instagram.

Wil je meer weten over Pinterestmarketing en ben je klaar om slim te groeien met jouw bedrijf? Meld je aan voor mijn gratis Pinteresttraining!

Liefs,
Milou

Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:

Pinterest inzetten voor jouw online-business

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?