
Wellicht heb je het al voorbij zien komen: sinds eind september is ook eindelijk Pinterest Trends beschikbaar in Nederland! Maar hoe werkt de Pinterest Trends tool nu eigenlijk? Wat het is, hoe het werkt en hoe je het voor je strategie kunt gebruiken leg ik je in deze blogpost uit!
Al sinds begin 2020 zit ik met smart te wachten op Pinterest Trends, die op dat moment uitgerold is in (hoe kan het ook anders) Amerika. Al snel volgde Canada en the UK ook, en toen bleef het een hele lange tijd stil. Maar, ondanks dat de tool alleen beschikbaar was in die drie landen, konden wij het al wel inzien. Ik besloot dan ook af en toe eens te kijken naar zoektermen die vergelijkbaar zijn in Nederland, zoals in mijn blogpost ‘Hoe zet je Pinterest in tijdens de feestdagen?’.
Wat is Pinterest Trends?
Voordat je weet hoe Pinterest Trends werkt, is het ook wel belangrijk om te weten wat het is. Pinterest Trends is een tool die je helpt bij jouw zoektermenonderzoek. En niet zomaar een, de tool laat je precies zien hoe de lijn loopt in de trend gedurende het jaar. Of wel: een grafiek die laat zien wanneer een zoekterm populair is in welke periode van het jaar.
Afhankelijk van jouw content, kun jij op zoek gaan naar welke zoekterm populair is binnen Pinterest (dat kon al, maar nu dus gespecificeerder) én er zo achter komen in welke tijd(en) van het jaar die zoekterm populair is binnen jouw doelgroep. Je kunt dus zien óf ernaar gezocht wordt, en of er in een bepaalde periode meer naar gezocht wordt dan anders.
Door de overzichtelijke lijn in de grafiek kun je precies zien wat de zoekfrequentie is van de zoekterm die jij in wilt zetten.
Je zult merken dat de ene zoekterm evergreen is en dus het gehele jaar een prima frequentie heeft. Als we kijken naar seizoensgebonden content, of content gericht op feestdagen en live events, dan fluctueert het enorm door het jaar heen. Maar is voor jou wel direct inzichtelijk wanneer je erop in kunt spelen.


Dit vind je misschien ook interessant: 5 dingen die jij niet hoeft te doen op Pinterest
Pinterest Trends gebruiken in jouw strategie
Nu het zoekgedrag van jouw doelgroep meer inzichtelijk dan ooit is, is het voor jou taak om hierop in te spelen. Zoals ik al vaker heb benoemd in mijn vorige blogposts, moet je er bij Pinterest op tijd bij zijn als jij gevonden wilt worden met jouw gerelateerde content.
Voor het volgende voorbeeld gaan we even uit van een feestdag en/of seizoen, niet iets wat het hele jaar door populair is. Waar voorheen het zoekgedrag zo’n 1,5 maand voor ‘het moment’ plaatsvond, is dat zoekgedrag de afgelopen jaren alleen maar eerder geworden. Hou rekening met dat je dus 1,5-2 maanden moet voorlopen op de realiteit.
Dat betekent dat je tot 2 maanden van tevoren moet beginnen met jouw relevante content online te zetten. Voelt een beetje tegen de natuur in, zeker omdat we gewend zijn op social media in te spelen op het hier en nu. Maar Pinterest is een zoekmachine, waar mensen hun leven plannen. En er zijn twee redenen waarom je zo vroeg zou moeten starten:
- Door het vroege zoekgedrag is het mogelijk dat jouw content direct opgepikt wordt.
- Doordat Pinterest vaak wel even nodig heeft om jouw content te indexeren, is jouw content na een aantal weken optimaal vindbaar wanneer de piek in zoekgedrag plaatsvindt!
Hierbij is belangrijk te vermelden dat Pinterest Pins een enorm lange levensduur hebben van maanden tot jaren. Wanneer jij vorig jaar content goed geoptimaliseerd (met de juiste zoektermen!) online hebt gezet, is er een grote kans dat deze Pins al gevonden worden tijdens het vroege zoekgedrag van jouw doelgroep.

Aangezien we in begin oktober leven (op het moment van schrijven), vond ik de zoekterm ‘hefst’ een mooi voorbeeld. Wanneer je de zoekterm invult bij Pinterest Trends, zie je dat deze aangevuld worden. Het kan zijn dat jouw specifieke zoekterm er niet tussenstaat, of zelfs nog niet op gezocht wordt. Pinterest is druk bezig om zoveel mogelijk zoektermen toe te voegen in de aankomende tijd, dus grote kans dat het binnenkort wel lukt.
Je hebt nu dus inzichtelijk welke zoektermen populair zijn, én je kunt specifiek kijken wat die zoekterm precies doet op het platform. Let wel: wanneer jij aan de slag gaat met jouw content, zorg er dan voor dat je enkel relevante zoektermen gebruikt en niet álles inzet ‘omdat het zo goed scoort’. Dat gaat namelijk aan het doel voorbij van jouw gecreëerde content. 😉

We zien hier de zoektermen ‘herfst’, ‘herfst gevoel’ en ‘herfst plaatjes’ in de grafiek staan. Opvallend is dat de piek al plaats heeft gevonden vóór 1 oktober, terwijl de herfst toen pas eigenlijk net begonnen is. Betekent niet dat er niet meer naar gezocht wordt, maar dat het overduidelijk afneemt.
En dat is ook weer te verklaren: na de zomer zijn heel veel mensen bezig met de herfst. Ze hebben weer zin in een nieuw seizoen en gaan op zoek naar inspiratie. Hoe verder we ons in de daadwerkelijke herfst bevinden, hoe minder we ernaar zoeken. Logisch, want we zijn alweer het volgende aan het plannen: Sinterklaas, kerst en winter.
Snap je nu waar die 1,5-2 maanden vandaan komt?

Als we naar de zoekterm ‘kerst’ kijken, is het weer een ander verhaal. Tot en met de feestdag zelf loopt de oranje lijn in een stijgende lijn, om vervolgens naar beneden te kelderen wanneer het voorbij is. Dat komt omdat er tot aan de feestdag zelf enorm veel inspiratie opgezocht wordt met het woord ‘kerst’ erin. Bijvoorbeeld kerstdiners, -activiteiten en -versieringen.
Als je naar de blauwe lijn kijkt – ‘kerstboom versieringen’ – zie je weer ander gedrag: daar is de piek alweer een paar dagen voor kerst geweest. Dat komt natuurlijk omdat dan bij de meeste mensen de kerstboom al staat en daar dus minder naar gezocht wordt.
Dit is een mooi voorbeeld om aan te geven dat ook binnen dezelfde thema’s, het zoekgedrag toch anders kan zijn per zoekterm. Doe hier dus specifiek onderzoek naar!
Hoe werkt de Pinterest Trends tool?
Veel informatie, maar hoe werkt de Pinterest Trends tool nu eigenlijk? Wanneer je deze blogpost leest ga ik ervan uit dat je Pinterest zakelijk inzet en dus een zakelijk account hebt. Als dat niet zo is, omdat je nog moet starten met deze manier van marketing, verwijs ik je graag door naar de blogpost ‘Hoe begin je met Pinterestmarketing’.
Als het goed is heb je onder het kopje statistieken (links bovenin op je pagina) nu de optie: ‘Populair’. Dat is Pinterest Trends. Erg verwarrend, I know, maar het is nu eenmaal zo.
Wanneer je de Pinterest Trends tool voor het eerst gebruikt, krijg je een hele rondleiding aangeboden door Pinterest. Lees dit goed door, want dit geeft je enorm veel informatie over hoe jij jouw zoektermen kunt gaan lezen in deze tool. Uiteraard heb ik ook zo’n rondleiding gehad, en ik neem je even mee:








De Pinterest trends tool in gebruik
Dit is in een notendop hoe de Pinterest Trends tool werkt. Zoals ik eerder in deze blogpost schreef, heb je dus ook de mogelijkheid om verschillende zoektermen met elkaar te vergelijken. Dit kun je doen door de zoekbalk te gebruiken, wanneer je al een zoekwoord hebt gebruikt. Zoals je ziet op onderstaande afbeelding

Wanneer je jouw gerelateerde zoekterm hebt gevonden, druk je op enter (of klik je ‘m aan) en verandert jouw grafiek. Je ziet nu verschillende lijnen in verschillende kleuren. De kleur die passend is bij de gerelateerde zoekterm, wordt duidelijk getoond boven de grafiek.


Ook kun je ervoor kiezen om gerelateerde zoektermen die Pinterest zelf voor jou heeft uitgezocht, onderaan de grafiek, aan te klikken. Dit geeft hetzelfde effect: de zoekterm wordt toegevoegd aan de grafiek.

Helaas kan het ook zo zijn dat jouw zoekterm nog niet vindbaar is in de Pinterest Trends tool. Zoals je ziet streeft Pinterest ernaar om de zoekwoorden continu aan te blijven vullen. Dus ik verwacht dat er mettertijd geen problemen meer zullen zijn met ontbrekende zoekwoorden.
Sidenote: het kan zijn dat jouw geschreven zoekterm niet herkend wordt door de tool, maar wel op een andere manier weergegeven wordt. Weet dan dat dat voor jou een ideale kans is om dát zoekwoord te gebruiken, in plaats van het zoekwoord dat jij in gedachten had. Dat het in de Pinterest Trends tool verschijnt, wil wel wat zeggen. Uiteraard moet je wel even kijken naar de populariteit ervan.
Dit vind je misschien ook interessant: Hoeveel tijd kost het inzetten van Pinterestmarketing?
Hoe werkt de Pinterest Trends tool?
Met zo’n 1800 woorden op papier hoop ik dat ik je een compleet beeld heb kunnen geven over hoe de Pinterest Trends tool werkt. In mijn ogen is het een hele fijne toevoeging, die voor vele ondernemers (veel) meer inzicht geeft in de Pinterestmarketing-strategie.
Want ook bij Pinterest is er een algoritme, en een algoritme verschuift nu eenmaal. Dan is het superfijn om met zo’n tool altijd inzichtelijk te hebben waar je aan toe bent.

Mocht je nu nog vragen hebben na het lezen van deze tekst, weet dan dat je altijd welkom bent om ze te stellen. Dat kan hier onderin de reacties, maar je kunt me ook een DM op Instagram sturen.
Wil je meer informatie over Pinterest marketing? Lees dan vooral mijn andere blogs in deze categorie.