
De kracht van Pinterest. Ik geloof enorm in de kracht van Pinterest en een tijdje terug heeft het zich weer gigantisch bewezen. Als je mij volgt op Instagram, of op mijn e-maillijst staat, dan komt het verhaal in deze blogpost je misschien al wat bekend voor. Maar het is té mooi om het hier niet te delen.
BakingLou
Zo’n 10 jaar geleden startte ik mijn persoonlijke lifestyleblog LifestyleLou. Die blog is heel wat jaartjes meegegaan, totdat ik in 2018 besloot de stekker eruit te trekken. Maar wat veel mensen niet weten, is dat ik op een blauwe maandag in 2015 ook nog een bakblog heb gehad. En die heette, jawel, BakingLou.
Ik had destijds wat ambities als foodblogger, denk ik. Toen was ik al multi-passionate maar ik wist het nog niet. Wat ik dus in ieder geval wel deed was iets aanpakken als ik het leuk vond (en dat raad ik jou ook aan, mocht je dat nodig hebben om te lezen. 😉 ). Binnen no-time stond er een nieuwe blog – wel een gratis WordPress blog, want ik kende mijzelf ook wel weer zo goed dat ik het eerst even wilde aankijken voor het écht serieus zou worden.
En dat was maar goed ook, want drie maanden later raakte ik zwanger en werd ik zo ziek als een hond. Ik leefde op cola light en cream crackers. Macarons? Alleen de gedachte eraan liet me al kokhalzen. De rest hoefde je me ook niet voor te schotelen. Laat staan dat ik het zelf ging bakken.
Dat was het einde van BakingLou. Ik heb letterlijk nóóit meer naar die blog omgekeken. Ja, natuurlijk dacht ik er nog weleens aan, maar ik heb nooit meer ingelogd.
Onverwachte verrassing
Tot een paar weken geleden. Ik wilde inloggen op Pinterest voor een klant, maar mijn computer had alles eruit gegooid. En terwijl ik het e-mailadres in wilde typen, stond daar ineens ‘BakingLou’ in het wachtwoordbeheer. Het wachtwoord erbij klopte ook nog, en dat triggerde mij om ook de website weer in te duiken. Dat ging wat moeilijker, maar lukte ook.
Eerst was ik nog een beetje vrolijk door de recepten aan het zoeken, terwijl ik ook aan het cringen was om wat oude foto’s. Maar toen ik vervolgens in de statistieken dook, viel ik bijna van mijn stoel. Honderden bezoekers trok mijn ‘flut blogje’. Per dag.
En de grootste traffic bron? Pinterest.

Statistieken gingen door het dak
Pinterest stak er met kop en schouders bovenuit. In 2019 had ik op een jaar 18K bezoekers gekregen via Pinterest alleen. In 2020 was dat 14K.
Ik had nooit zelf wat op Pinterest gezet van die blog. En toch sta ik bovenaan met een paar relevante en populaire zoektermen (recept macarons, bijvoorbeeld).
Misschien ook interessant: 6 redenen waarom je nu moet starten met Pinterest

De kracht van Pinterest
Hoe dit kan? Ik maakte waardevolle content. Mensen vonden het zo goed dat ze het zijn gaan bewaren op Pinterest en zo is het balletje gaan rollen. Keer op keer werd het recept bekeken en geprobeerd. Ik heb enorm veel positieve reacties mogen ontvangen (oké en een enkele waarbij het niet was gelukt, maar we kunnen niet allemaal een koekenbakker zijn natuurlijk).
Die waardevolle content werd beloond. Pinterest zag dat mensen er graag op klikten (en nog steeds klikken). En dat ze bleven hangen. De definitie van ‘relevantie’ op Pinterest.
En zo sta ik dus al JAREN bovenaan in Pinterest. Zonder dat ik het wist. Zonder dat ik er iets aan heb gedaan en zonder dat ik nieuwe content heb gecreëerd. Dát is de kracht van Pinterest. Niet alleen kortetermijn-successen, maar vindbaar op de lange termijn.
Consistentie is de sleutel voor blijvend succes
Moet je nagaan wat je kunt bereiken als je wél consistent nieuwe content blijft creëren. En dit met een strategie op Pinterest gaat zetten…
🚀🚀🚀
Het is ongekend. En dit succes’je’ laat ook mij weer stralen. Dit laat ook mij de kracht van Pinterest weer zien, en dat het écht werkt. Als je er maar voor zorgt dat je een inspiratie kunt zijn voor jouw doelgroep. En ze kunt helpen met het verlangen of probleem dat zij hebben!
Meer heb je niet nodig. Maar je moet het wel doen.

Liefs,
Milou
Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:
