5 tips voor het starten met Pinterest (marketing)

5 tips voor het starten met Pinterest marketing

Wil jij starten met Pinterest (marketing)? Dan zit je hier goed. Ik geef je vandaag 5 tips voor het beter begrijpen van Pinterestmarketing, zodat jij ook succes kunt gaan vinden binnen dit platform!

Clubhouse

Ik ben nu al een aantal weken te vinden op Clubhouse, en ik vind het geweldig. In mijn ogen een enorm tof platform dat helemaal binnen mijn marketingplan past: expertise delen, de verbinding aangaan en nieuwe mensen leren kennen.

Vorige week was het dan zover: ik hostte mijn eerste room! Samen met Pinterestliefhebber Sanne beantwoordden we allerlei vragen die er op dat moment waren, over Pinterest natuurlijk! 😉

Afgelopen dinsdag had ik mijn debuut: voor het eerst ging ik alléén een room hosten. Ik wist ook al waar ik het over wilde gaan hebben: tips om mensen verder te helpen bij de start van Pinterestmarketing. So I did: ‘5 tips voor het starten met Pinterest (marketing)’. Ik vond het best spannend, maar die spanning was gelukkig al snel weg omdat er superleuk (en veel!) publiek was, met wederom goede vragen.

Dit vind je misschien ook interessant: Waarom Pinterest wél voor mij werkt.

5 tips voor het starten met Pinterest marketing

Omdat het zo’n waardevolle room was, heb ik de tips uitgewerkt in deze blogpost zodat ook jij ze nu kunt lezen! En als je me een beetje kent dan weet je dat dit geen basic tips zijn zoals: daar moet je klikken om een profiel aan te maken, of dit moet je doen om de titel van je bord in te vullen.

Wat mijn doel was: mensen kennis laten maken met míjn (of nou ja, in mijn ogen 😉 ) basis voor Pinterestmarketing. Dus een totaalbeeld geven van wat er allemaal bij komt kijken, zodat het plaatje logisch wordt en men ook weet waar ze aan beginnen voordat ze überhaupt iets op het platform hebben gedaan.

Want juist als je van tevoren weet waar je rekening mee moet houden, dit ook in orde hebt (of maakt) en het gelijk inzet; dan is de kans veel groter dat (sneller) je succes gaat vinden binnen Pinterest!

1. Weet dat Pinterest een middel is en geen doel

Pinterest is er om jou te hélpen met jouw business, het biedt je namelijk een enorme kans om jouw zichtbaarheid én vindbaarheid te vergroten. Het is een middel om jouw bedrijf slimmer te laten groeien. Maar Pinterest is geen doel an sich. Want als Pinterest jouw doel is, en je ervan uitgaat dat Pinterest jou succesvol gaat maken, dan ga je van een koude kermis thuiskomen.

Zie het als middel dat jou enorm goed ondersteunt en jou kansen biedt om te groeien. Slim te groeien, dat dan weer wel. En als je het zo bekijkt wordt het ook een stuk leuker; je stelt je verwachtingen bij en wordt creatiever.

2. Weet voor wie je Pint, baseer daar ook jouw content op

De ‘ideale’ klant, ja daar is hij (of zij) weer. Heb jouw ideale klant glashelder: weet waar je hem of haar mee kunt helpen. Want Pinterest is het ANTI-jou platform. Het draait niet om jou, maar wat jij te bieden hebt. Waar jij jouw ideale klant mee kunt helpen. En als je dat niet helder hebt dan doe je maar wat. En raad eens: dat gaat je absoluut niet opleveren wat je wilt.

Jouw content moet dan ook gebaseerd zijn op wat jouw ideale klant wil en waar jij hem of haar mee kunt helpen. Jouw content moet jouw expertise bevatten, maar er ook voor zorgen dat je de verbinding aan gaat met die klant. Want alleen dan gaan ze met je willen samenwerken.

Stappen die vaak overgeslagen worden, maar zoveel resultaten opleveren.

3. Focus op zoektermen

Pinterest is geen social media maar een visuele zoekmachine. Laat ‘m (normaals) even binnenkomen. Geen social media. Het draait niet om jou. Je hoeft niet iedere dag met je hoofd op stories. Het is een zoekmachine.

En zoekmachines zijn dol op jouw content, maar dan moet je er zelf wel voor zorgen dat je ook daadwerkelijk gevonden gaat worden. Focus dus op zoektermen! Iedere keer wanneer jij een tekst wegzet in een titel of omschrijving denk je na: hoe zoekt mijn ideale klant naar hetgeen wat ik nu online ga zetten?

Jij hebt invloed op jouw VINDBAARHEID. Maak er gebruik van.

4. Zorg ervoor dat je een businessaccount hebt en dat jouw website geclaimd is

Toch nog twee praktische tips in één: start met een businessaccount, of converteer jouw persoonlijke account in een businessaccount. Het is gratis en je krijgt hiermee namelijk toegang verschillende features, met de belangrijkste: statistieken! En zoals je weet, bij iedere business geldt: meten is weten.

Jouw website claimen is hier een mooie aanhaker op: wanneer je dit doet krijg je namelijk toegang tot de statistieken die naar jouw website gaan. Zo kun jij dus precíés weten wat er gebeurt met alle Pins die naar jouw website verwijzen. Handig!

5. START!

Weten hoe je moet starten met Pinterestmarketing is één ding, maar het ook echt doen is weer wat anders. Ik merk dat velen blijven hangen in overwhelm wanneer er gestart moet worden met iets nieuws, maar daar bereik je sowieso niks mee.

Maak mooie Pindesigns (in Canva bijvoorbeeld) en begin met uploaden! Zorg ervoor dat je jezelf vindbaar maakt en geniet van de reis. Iedere Pin die jij online zet is een kans om gevonden te worden. En niet voor even… voor maanden tot jaren! Dus moet je je voorstellen wat er gebeurt als er een heel web aan Pins van jou rondgaat op Pinterest: precies. 😉

Lees ook: 6 redenen waarom je vandaag nog moet starten met Pinterestmarketing!

Dit waren mijn 5 tips voor het starten met Pinterest (marketing)! Ik hoop dat deze tips je een beter beeld hebben kunnen geven over dit platform. Wil je starten met Pinterest, en meer tips lezen? Bekijk dan zeker mijn andere blogs en volg me op Instagram, hier deel ik nog veel meer waardevolle informatie.

Ben jij benieuwd of Pinterestmarketing geschikt is voor jouw bedrijf, en heb je geen idee waar je moet beginnen óf hoe je hiermee moet groeien? Ik help je op weg tijdens mijn gratis Pinterest vierdaagse!

Liefs,

Milou

Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:

Wil jij starten met Pinterest marketing voor je bedrijf? Ik geef je 5 tips voor het starten met pinterestmarketing. Pinterest voor beginners | pinterestmarketing | pinterest marketing | pinterest voor bedrijven | beginnen met pinterest marketing | pinterest marketing tips
Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?