Vind ik spel- en taalfouten echt zo erg?

Spel- en taalfouten

Spel- en taalfouten: het blijft toch altijd een groot ding. Nu ik een jaar online-ondernemer ben, gericht op de Nederlandse taal, krijg ik vaak de vraag hoe ik er nu tegen aankijk dat er nog altijd heel veel fouten gemaakt worden. En, of ik zelf weleens een foutje maak (spoiler: ZEKER wel!)? Hier heb ik altijd wel een antwoord op, maar het is best uitgebreid. Dus ik dacht: tijd voor een blogpost!

Iedereen maakt fouten

Laten we hier alvast mee beginnen: fouten maken is menselijk. Niemand is perfect, iedereen maakt weleens en foutje en zeker wat betreft de Nederlandse taal. Onze taal is namelijk altijd in beweging als het gaat om regels. En die regels, dat zijn er héél veel! Er zijn maar heel weinig mensen die ál die regels beheersen. Dus ja, een foutje is dan zo gemaakt. 😉

En dit geldt ook voor mij: ik beheers een heleboel kennis van de Nederlandse taal, maar ik weet niet álles. Daarbij heb ik het voorheen ook wel ‘fout’ gedaan en ben ik pas sinds de laatste jaren volledig die Nederlandse taal ingedoken. Een echte autodidact.

Door continu te implementeren ben ik het goed gaan leren, maar ook bij mij schiet er weleens een foutje tussendoor. Denk aan haast, maar vooral ook: ik wéét wat ik schrijf en hierdoor vullen mijn hersenen dit vanzelf aan. Een klein tikfoutje lees je zelf sneller overheen als je wéét wat er hoort te staan. Dit werkt voor iedereen zo. Ook auteurs die over een megagoede kennis van de Nederlandse taal beheersen, moeten gecorrigeerd worden. Het is dus niet gek dat ik ook weleens een foutje maak. (Dat mensen het maar wat leuk vinden om mij dan te corrigeren, is een tweede. Lekker correctortje op de vingers tikken, haha!)

Op spel- en taalfouten aanspreken

O, dat doe ik niet. En dat is ook niet mijn taak. Als ik iedereen moet aanspreken op spel- en taalfouten die ik gedurende de dag op social media zie verschijnen… daar heb ik een dagtaak aan! 😉 En het levert mij ook niets op. Mensen vragen er niet om, heel vaak interesseert het ze niet. Er ontstaat irritatie, en dat is het laatste wat ik wil.

Zoals jullie weten word ik er héél blij van als ik de (online)wereld taalkundig een beetje beter kan maken. De ervaring is alleen wel dat dit alleen werkt als mensen het zelf ook wíllen. Veel mensen interesseert het namelijk niets en dan gaan ze er ook niets van leren. Verspilde moeite, als je het mij vraagt.

(Oké, ik moet bekennen dat ik hier thuis weleens wat verbeter. Mijn vriend is namelijk de koning in het gebruik van ‘hun’ als onderwerp in een zin. Ik kan het níét aanhoren. Haha! ‘Hun hebben’ brrr…)

Het verschil tussen ervan leren en het niet interesseren

Al vind ik het – als taalfanaat – wel erg lastig als het mensen niet interesseert. Ik ben namelijk van mening dat de Nederlandse taal erg mooi is, en een fatsoenlijke beheersing daarvan toch wel nodig is tegenwoordig – niet alleen tegenwoordig, dit is altijd al zo geweest. Ik schrik op sommige dagen écht van wat ik voorbij zie komen op (bijvoorbeeld) Instagram. En dat is zo zonde.

Maar er is een verschil tussen het niet interesseren, of het niet wéten maar het wel willen leren. En dat laatste, daar hou ik van! Er zijn namelijk ontzettend veel redenen waarom wij vandaag de dag niet voldoende de Nederlandse taal beheersen. Denk aan het onderwijs: tijdstekort, werken op niveau (en het daardoor niet volledig uitgelegd krijgen), bezuinigingen? Zeg het maar… En het feit dat je de meeste kennis van de Nederlandse taal onderwezen krijgt in je puberteit is natuurlijk ook niet altijd even handig: ik had destijds andere prioriteiten dan school. :’)

Dan is het dus heel erg mooi dat mensen – een paar jaar later – toch graag willen leren hoe het wel of niet hoort. Erin willen investeren en zichzelf taalkundig sterker willen maken.

De regels zijn niet moeilijk

Dat is iets wat ik héél vaak hoor: Nederlands is zo moeilijk, ik snap er niks van. Mensen snappen zo toch ook wel wat ik bedoel? Wat maken die d’s en t’s nou uit.

Ja, er zijn veel regels en ook veel uitzonderingen. Maar met de juiste onderbouwing is het hélemaal niet moeilijk. Wanneer je het volledig uitgelegd krijgt (en niet op niveau), wordt het logisch en daarmee duidelijk. Hier is het bij veel mensen fout gegaan. Door bovenstaande redenen (onderwijs, niveau of interesse) is het nooit volledig ontwikkeld en daardoor líjkt het moeilijk.

Wanneer je de regels beheerst is het een kwestie van logisch nadenken en je weet het antwoord. Scheelt zoveel tijd en irritatie: in plaats van gokken en alles altijd maar moeten opzoeken (en er nog niet veel wijzer van te worden), weet je wat je moet doen.

Als bedrijf of ondernemer

Dit wil ik toch even speciaal benoemen. Ik vind namelijk dat je je als bedrijf of ondernemer zoveel mogelijk foutloos moet profileren in je tekstuele uitingen. Het is gewoon professioneler. En dat zeg ik niet omdat alleen ik dat vind, ik heb namelijk vaker een klein onderzoekje gedaan bij anderen wat zij ervan vonden. Ook hier kwam duidelijk naar boven: een tekst die vol met taal- en spelfouten staat is een no go.

Advertenties met een dijk van een fout of een tekst waar de een na de andere fout elkaar opvolgt… Het stoot mensen gewoon af. Het kost je écht klanten. En nee, niet iedereen is een kei in de regels van de Nederlandse taal, maar als je een keertje extra naar je teksten kijkt voordat je ze publiceert kun je ze er zelf meestal ook al (grotendeels) uitpikken. Wanneer je net even wat meer aandacht aan je teksten schenkt, zul je dit in je resultaten terugzien. 🙂

Conclusie

Ik vind het dus wel belangrijk dat men de Nederlandse taal goed beheerst (zeker bedrijven in hun tekstuele uitingen!), maar ik zal niemand afrekenen op spel- en taalfouten. Iedereen moet lekker zelf doen wat hij/zij wil. Feit dat ik het zelf wel goed beheers, én ik mensen kan helpen die het wíllen, daar word ik gewoon heel blij van. 🙂

Toch zal ik altijd iedereen aanraden zich in de Nederlandse taal te verdiepen, als het mij gevraagd wordt. En dat zeg ik echt niet om er alleen maar zelf knaken aan te verdienen. Ik moedig mensen namelijk vaak juist aan een boek te lezen in plaats van Netflix te kijken (hallo verruiming van je woordenschat!), daar verdien ik helemaal niets aan.

Wat is jouw mening over dit onderwerp? Laat het me weten in de comments!

Liefs,

Milou

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?