fbpx

Van zichtbaarheid naar vindbaarheid

Dat is nogal een titel, hè? Van zichtbaarheid naar vindbaarheid. En voordat we allemaal de verdediging in schieten: ja, ik weet hoe belangrijk zichtbaarheid ook is. Ik heb er tenslotte zelf ook mee te dealen voor mijn bedrijf. Maar het is me ook meer dan duidelijk geworden dat zichtbaarheid niet het énige is waar we ons op moeten focussen. Dus vandaar, deze blogpost!

Throwback

Ik neem je even mee naar de beginjaren van mijn blog. De tijd waarin het allemaal nog even anders werkte (en dan heb ik het over 10 jaar geleden). Waar SEO nog een redelijk onbekend was en Instagram een opkomend platform. Waar de enige strategie, die er bestond onder de bloggers, bestond uit dat je zo vroeg mogelijk moest reageren onder elkaars blogposts en zoveel mogelijk Twittervolgers moest hebben. Dat werkte als een tiet. Doordat je met jouw naam en foto onder iemands anders (populaire) blogpost verscheen, als je een leuk zegje deed, werd er op jouw naam geklikt en voilà: je had er weer nieuwe bezoekers (en hopelijk ook volgers) bij.

Dat waren tijden waarin kleine blogs óók zo’n 40 reacties kregen op een blogpost. HOE LEUK? Ik mag nu blij zijn als er überhaupt gereageerd wordt op de blog, haha. Veel gaat toch via een privéberichtje of reactie op Instagram.

Verschuiving naar social media

Want dat Instagram, dat heeft er wel voor gezorgd dat er héél veel veranderde. Samen met YouTube, trouwens. Ik merkte dat er na een aantal jaar bloggen een verschuiving plaatsvond van blogs naar Instagram (of YT). Superleuk hoor, maar het lukte mij niet om on top of mind te blijven daar.

Waar het met bloggen niet zoveel uitmaakte dat je eens een dagje niets online zette, begon dat op Instagram wel een probleem te worden. En met de komst van algoritmes alleen maar meer. Ik kon destijds – met LifestyleLou – die strijd niet winnen. Ik kon het niet, maar wilde het ook niet. Het was hard werken, en ik had ook nog een fulltime baan ernaast. Met de komst van mijn kinderen, verandering in interesses en belangen voor privacy, werd het al helemaal ‘een verloren strijd’.

Daar zijn we weerrrr

Totdat ik in 2019 weer de stap zette om online zichtbaar te worden met mijn onderneming. Destijds focuste ik mij op redactiewerkzaamheden en een logische stap in mijn ‘marketing’ (als dat überhaupt marketing was, lol) was social media.

Wéér liep ik tegen dezelfde struikelblokken aan. Ik kon niet consistent zijn. Om verschillende redenen: angst, tijd, werkdruk. Allemaal excuses, ik weet het. Maar er moest toch een manier zijn waarop ik wél mijn content onder de ogen van de juiste mensen kon krijgen?

En dat was er: Pinterest. Ik begon weer fanatiek met bloggen, maakte hier Pins van, paste mijn strategie toe en nou ja, de rest is geschiedenis.

Focus ging weer naar zichtbaarheid

En toen kwamen we met z’n allen in een pandemie terecht. Een verschrikkelijke situatie waarin bleek dat niet alleen zichtbaarheid, maar juist ook vindbaarheid zó belangrijk is. Het werd ook pijnlijk duidelijk dat velen zicht daar niet op hadden gefocust. En zo merkte je dat er eerder voor zichtbaarheid gekozen werd, omdat dat op korte termijn hopelijk meer resultaten zou opleveren.

Don’t get me wrong: het is juist ook heel goed! Maar probeer maar eens op te vallen tussen iedereen die ook zijn beste beentje voorzet op een socialmedia-platform. En om dan ook nog eens consistent door te zetten. Het is gewoon lastig. We verzuipen in concurrentie/conculega’s; de klanten verdwalen door alles wat social media te bieden heeft.

Zelf ben ik er ook in getrapt: toen ik na mijn eerste succesvolle lancering een overvolle agenda kreeg. Er was geen tijd meer om duurzame content te maken. Mijn tijd ging zitten in het ontwikkelen van mijn programma’s en het uitvoeren van taken voor klanten. De tijd die ik overhad stak ik in – bijvoorbeeld – Instagram Stories. Een poging om toch onder de aandacht te blijven. En ik wilde echt wel bloggen, maar ik schoof het continu voor me uit.

Tot afgelopen januari ook dat weer redelijk inzakte. Door omstandigheden was ik niet veel online en dat was gelijk te merken in mijn bereik. En ik baalde. Al die tijd had ik mijn tijd gestopt in creëren van prachtige producten, het uitvoeren van taken voor mijn klanten én in korte termijn zichtbaarheid. Zo nu en dan had ik een blogpost geschreven. Hoe gingen mensen mij eigenlijk op de lange termijn vinden?

Focus op duurzame content

Het grappige is, na al die jaren wéét ik maar al te goed hoe fantastisch content is. Duurzame content welteverstaan. Blogs, podcasts, video’s. Content die blijft bestaan en vindbaar blijft, voor maanden tot jaren. Content die niet binnen 24 uur verdwenen is van je tijdlijn (hate to say this: maar dat is wat er gebeurt op social media… daar gaat al je harde werk!).

Een goed voorbeeld hierin is een podcast die ik eind vorig jaar opnam met Claimy. Ik werd direct enthousiast toen zij mij vroeg, maar ik moest nog wel de effecten hiervan gaan ervaren. En man, die zijn niet tegengevallen. Ik lieg niet als ik wekelijks berichtjes in mijn inbox krijg van mensen die mijn interview hebben gevonden en daardoor zo geïnteresseerd zijn geraakt in wat ik te zeggen had over Pinterestmarketing.

Dat is dé kracht van sterke content die vindbaar blijft.

En dat begon ik mij de laatste weken steeds beter te realiseren. Content op een website blijft bestaan (tenzij je het ervanaf haalt natuurlijk 😉 ) en als je hier je best op doet, investeert in je vindbaarheid, dan ben je binnen.

Ik vond dat ik niet goed genoeg vindbaar was. Ja, op Pinterest, maar niet zoals ik zou willen. Ik heb zoveel meer in me, er is zoveel meer van mijn expertise te laten zien. En ik deelde hier ook wel veel van, maar grotendeels op het ‘verkeerde’ platform. Of nou ja, niet efficiënt genoeg. Natuurlijk kan ik ook nog steeds mijn wijze woorden op Instagram slingeren, maar niet voordat er een mooie blogpost over is geschreven, en een nieuwsbrief. Hergebruiken. Efficiëntie. Gevalletje practice what you preach. 😉

Mijn tijd gaat nu dus voor een groot deel naar het creëren van content. Duurzame content, die ik kan hergebruiken. Zodat ik on top of mind blijf op social media, maar óók vindbaar blijf voor mijn andere ideale (potentiële) klanten. Niet het één of het ander, allebei. Niet meer voor 24 uur (à la Instagram) maar voor maanden tot jaren.

Waar ga jij voor?

Zo, dat was weer een heel stuk tekst. Hopelijk ben je blijven hangen tot het einde en heb ik je een paar mooie inzichten kunnen geven. En ik ben heel erg benieuwd hoe jij hierover denkt: waar ga jij voor? Ga je alleen voor korte termijn content, of ga je ook de duurzame kant op en serieus aan de slag met jouw positie in de zoekmachines?

En als je eenmaal de keuze hebt gemaakt: Pinterest biedt jou de kans om jouw content bij de júíste onder de aandacht te laten komen.

Ben jij benieuwd of Pinterestmarketing geschikt is voor jouw bedrijf, en heb je geen idee waar je moet beginnen óf hoe je hiermee moet groeien? Ik help je op weg tijdens mijn gratis Pinterest vierdaagse!

Liefs,
Milou

Pin dit artikel op jouw bord met deze pin:

Van zichtbaarheid naar vindbaarheid. En voordat we allemaal de verdediging in schieten: ja, ik weet hoe belangrijk zichtbaarheid ook is. Ik heb er tenslotte zelf ook mee te dealen voor mijn bedrijf. Maar het is me ook meer dan duidelijk geworden dat zichtbaarheid niet het énige is waar we ons op moeten focussen. Vindbaarheid via Pinterest | Pinterest voor beginners | Pinterest voor bloggers | Pinterest voor bedrijven | Pinterest voor ondernemers | tips om te starten met Pinterest
Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?