Van proberen kun je leren

Van proberen kun je leren

Eigenlijk wilde ik een blogpost schrijven over mijn nieuwste dienst: Grammar course live (vip). Tot ik me bedacht dat het nog niet handig was omdat ik de website nog niet klaar heb, maar bovenal omdat ik inspiratie kreeg om mijn ‘reis’ door mijn diensten heen op het digitale papier te zetten. Vandaar die ‘van proberen kun je leren’.

Startende ondernemer

Zoals de meesten weten ben ik eind oktober gestart met ondernemen. Destijds in een ander bedrijf dan mijn eigen eenmanszaak Milou Smit. De intentie was om redactiewerkzaamheden te verrichten: ik had een cursus gevolgd tot corrector en vond dat ik inmiddels wel een aardig stukkie tekst kon typen na 8 jaar blogervaring.
Al snel lag alle focus op het binnenkomen bij uitgeverijen. Wat ik daarvoor deed? Werkelijk overal mijn ogen openhouden: in de boekhandel op de ruggen van de boeken kijken (door wie waren ze uitgegeven?), op Bol.com ieder genre afgaan om te zien of ik nog een uitgeverij over het hoofd zag, ik Googelde me suf en checkte Instagram meer dan mij lief was. Resultaat? Een prachtig Excelbestand met meer dan 90 (!) uitgeverijen. Ik benaderde ze stuk voor stuk, legde aan hen mijn expertise voor en voor ik het wist had ik de eerste opdrachten in de inbox.

Nu is het natuurlijk zo dat boeken lezen een van mijn grootste hobby’s is (zo niet, mijn grootste). Correctieopdrachten uitvoeren voor uitgeverijen voelde dan ook een beetje als een droom. Of het goed verdiende? Mwoah… maar het was werk. Toch?

In december werd ik al een beetje ongeduldig (ja, ik legde de lat redelijk hoog, maar ik wilde doorpakken). Er moest iets anders zijn, iets makkelijkers, waardoor je meer geld kon verdienen. De webinars, Instagramcursussen en onlineprogramma’s vlogen je om de oren. Dat wilde ik ook wel, maar wat dan precies? Waar wilde ik mensen mee helpen? Het duurde niet lang voordat ik een plan had bedacht: (online)ondernemers helpen met het verbeteren van hun Nederlandse kennis, door middel van een onlinepogramma. Een Instagramcursus zou eraan voorafgaan.

Ik wilde alles op alles zetten om dit plan te laten slagen. Wij (ik werkte met iemand anders) moesten in de spotlights komen staan met dit vrij unieke concept. Ik ontwierp persberichten en stuurde dit naar bloggers en influencers die hier wellicht baat bij hadden (al scheet ik wel een beetje in m’n broek hoor, toen ik dit deed). Met succes: het werd opgepikt en de eerste Instagramcursus werd een hit. Zo’n 400 mensen deden mee en liet ik kennismaken met onze dienst.
Het onlineprogramma dat daarop aansloot liep op zich wel, maar we moesten eraan trekken. Ik geloof dat er zes mensen waren die zich hadden aangemeld – als ik er nu op terugkijk, supergoed. Maar met 400 mensen hoop je toch op meer.

Alleen verder

In februari gooide ik een beetje roet in het eten ( 😉 ) want ik besloot om voor mijn eigen toekomst te kiezen: ik wilde alleen verder met een eenmanszaak. Precies de week dat het onlineprogramma zou starten. Ja, die timing was ronduit klote, maar de timing is nooit goed. Ik zal jullie de moeite en de details besparen dus we gaan even fast forward naar maart: ik startte mijn eigen onlineporgramma: zelfde concept (aangezien het mijn idee was), alleen een andere naam. De klanten vanuit het vorige bedrijf wilden de cursus alsnog volgen en daarbij kreeg ik de groep vol tot 15 mensen!

Even een foto van mijzelf. :’) Breekt zo lekker de tekst.

Maart was een topmaand: de correctieopdrachten dienden zich vanzelf aan, ik had de groep vol gekregen tot 15 mensen en andere kansen kwamen op mijn pad. Fantastisch, en ondanks dat het moeilijk is geweest heb ik geen moment spijt gehad van mijn beslissing om alleen door te gaan.

Iedereen weet dat je als ondernemer niet stilzit: in april borrelde er van alles in mijn hoofd om verder te kunnen. Ondertussen kwam ik erachter dat ik zwanger ben en stond mijn leven weer even op zijn kop (in een zeer positieve zin). Door de onrust die ik had heb ik mij niet maximaal in kunnen zetten. De tweede editie van de Instagramcursus liep niet zoals ik wilde en de nieuwe groep van Grammar course next level kreeg ik niet vol. De twijfel sloeg toe: zou het nu al verzadigd zijn? Zou mijn programma nu al vervelen?

Ik kwam er al snel achter waar het probleem lag: ten eerst resoneerde ik totaal niet meer met die Instagramcursus. Dit was iets wat ik op had gestart vanuit het vorige bedrijf. Die energie zat er voor mij ook nog steeds in en dat paste niet meer bij me. Ik voelde het aan alles. Ook kwam ik erachter dat mensen mijn onlineprogramma te veel vonden: ze wilden graag iets aan hun Nederlandse kennis doen, maar dan voornamelijk de spellings- en taalkwesties die voor velen altijd onduidelijk zijn gebleven.

Zwanger! En megagelukkig. <3

Een nieuw plan was geboren: ik lanceerde Grammar course basic en binnen een week had ik de pilotgroep vol! Wauw, daar kreeg ik weer goede energie van. Twee weken later lanceerde ik een tweede groep en ik merkte dat het programma zich al ‘vanzelf’ verkocht. Supertof, ook die groep ging vol. Niks te klagen zou je denken.

Dat doe ik ook niet hoor. 😉 Maar het voelde toch nooit helemaal compleet, al kon ik er steeds niet de vingen op leggen. Het is fantastisch om mensen nieuwe dingen te leren, maar het bleef op een of andere manier toch een abstracte manier van coaching, met zo’n scherm ertussen. Ik wil meer contact met de mensen zelf (ik kom niet voor niets uit de zorg 😉 ).

Een livedag met een selecte groep mensen leek mij tof. Het idee gooide ik een maand geleden ‘zomaar’ online in mijn Instagram Stories, om te kijken hoe mensen erop reageerde. Ik kreeg direct allemaal reacties, dus ik wist dat het aansloeg. Toch parkeerde ik het nog even. Tot gisteren! Ik gooide mijn definitieve plan online en ik kreeg zoveel interesse, dat ik al 2 dagen kan vullen. Echt te gek! (Of ze allemaal ook echt willen, is nog maar de vraag. Haha. Welkom in het leven van een ondernemer.)

En nu?

En zo ging ik van een onwetende ondernemer die zich suf solliciteerde bij uitgeverijen, naar onlineprogramma’s, naar livedagen en ook nog wat webdesign ernaast. In een half jaar tijd. Sommigen denken misschien: vrouw, maak een keuze. Maar nee, dat doe ik niet. Ik doe wat ik leuk vind, werk mijn ideeën en inspiratie uit van dat moment en als ik voel dat dingen toch niet meer bij mij passen, ben ik vrij om iets anders te proberen.
Ik wil nu niet zeggen dat ik mijn onlineprogramma’s ga stoppen, integendeel. Mensen hebben hier ook behoefte aan en ik vind het superleuk om te doen. Maar om mijn ondernemersreis nóg leuker te maken, heb ik er weer iets aan toegevoegd en heb ik dus weer andere keuzes gemaakt.

Moraal van het verhaal: als je niet probeert, weet je niet of het een succes wordt. Buitenstaanders zullen wellicht denken dat je diensten mislukt zijn, als je weer met iets anders op de proppen komt. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Mijn onlineprogramma’s zijn niet mislukt. Ik heb in mei meer verdiend dan ik ooit heb gedaan. Dus nee, dit is geen nieuwe move om geld binnen te halen. 😉 We willen tenslotte allemaal iets doen wat we leuk vinden en waar voldoening uit halen, toch?

Ik hoop dat ik anderen hiermee kan inspireren om niet in iets te blijven hangen waar je niet helemaal achter staat. Of waar je zelfs ongelukkig van wordt. Het is echt geen schande om nieuwe dingen te proberen, en als andere mensen daar een mening over hebben: boeiend, daar heb je niks mee te maken.

Weer lekker kort van stof, maar ik wilde het graag delen. Bedankt voor het lezen!

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?