Hoe kies je een coach die bij jou past?

Hoe kies je een coach

Een onderwerp waar ik al heel veel vragen over heb ontvangen in mijn inbox: hoe kies je nou een coach? De meesten weten inmiddels dat ik momenteel met twee coaches werk, maar waarom heb ik voor deze twee coaches gekozen en hoe ben ik in contact met ze gekomen? Ik vertel je er vandaag alles over.

Nieuw als ondernemer

Toen ik in oktober begon met ondernemen (in een ander bedrijf, daar kun je hier meer over lezen) ging er een wereld voor mij open: de ene coach na de andere coach verscheen op mijn beeldscherm – want ja, als je eenmaal in die ‘doelgroep’ valt, word je platgegooid met gerelateerde advertenties. De ene coach was nog groter dan de ander. De een beloofde nog meer gouden bergen dan de ander. Ik vond ze stuk voor stuk inspirerend en ben bijna iedereen gaan volgen.

Ik was net een spons: iedere (gratis) informatie die ik tot me kon nemen, nam ik tot me. Avonden spendeerde ik achter mijn beeldscherm. Ik las e-books over hoe je naar de top kon komen, ik volgde webinar na webinar en ontdekte op een gegeven moment ook podcasts over succesvol ondernemen.

Het was veel informatie. Te veel. De een sprak de ander tegen en al snel kwam ik erachter dat sommigen niet bij mijn visie pasten. De ‘dit MOET je doen om groter te worden’ of ‘met deze 5 marketing trucs word jij SOWIESO een succesvolle ondernemer’ werden voor mij al snel loze beloftes. Je wordt niet zomaar een succesvolle ondernemer (anders was iedereen dat al wel geweest) en zeker niet door die ‘manieren’ van iedereen klakkeloos over te nemen.

Die ‘gouden bergen’ ben ik gaan ontvolgen

Op een gegeven moment ben ik al die ‘gouden bergen’ gaan ontvolgen. Ik merkte dat ik geïrriteerd raakte bij iedere content die geplaatst werd. Soms neigde het zelfs een beetje naar oplichting, voor mijn gevoel. Het werd steeds gekker: programma’s van minimaal 25K waren ‘normaal’ en daar zou je dan dus succesvol van worden. Maar hoe diegene zelf ooit een transformatie maakte, of wat diegene ooit écht bereikt had in het leven, kon ik vaak niet vinden.

En dat zorgde voor rust in de tijdlijn en – met dank aan het algoritme – zo kwamen er ineens interessante mensen naar boven die ik al een tijdje volgde, maar die altijd overruled werden door de blaaskaken.

Groei = drukte = disbalans

In januari ging mijn vorige bedrijf ineens in de lift. Alle nuttige informatie en strategieën die bij ons pasten, implementeerde ik in het bedrijf en dat was te merken. Met de gratis cursus #grammarboss en het daarop volgende aanbod ging het supergoed. Voor ik het wist was ik dag en nacht bezig met het bedrijf. Maar ik had ook nog een partner en een gezin. En o ja, ik was er zelf ook nog.

Al een tijdje volgde ik Marije van Mompoint. Haar gratis webinar had ik in het verleden gevolgd, maar dat ging over balans als moeder in het gezin. Op zich vond ik dat ik dat altijd wel goed deed (oké, het kan altijd beter), dus ik had destijds geen stappen ondernomen om dat verder van haar te leren door middel van haar onlineprogramma.

Totdat ze ineens met een voorstel kwam waar ik direct héél veel interesse in had: een pilot voor moeders met een eigen onderneming, waar balans en een succesvolle business centraal staat. Of er iemand in geïnteresseerd was? Ik voelde aan alles dat dít was waar ik behoefte aan had en ik reageerde daarom ook als allereerste met een caps lock ‘JA’!

Moms in Business

Het programma is een compleet pakket: online, maar ook offline. 1-op-1 en in groepsverband. Ik ging met Marije in gesprek en het voelde goed. Het was op dat moment nodig om mijn business te laten groeien en de juiste balans thuis te behouden. Dat is voor mij echt een combinatie waar ik door zou groeien; niet door middel van een 25K programma keiharde marketing doen om er misschien te komen.

Ik volgde Marije al sinds de start van haar bedrijf (en daarvoor al op haar privé-account). Kennen is een groot woord, maar als je iemand al zo lang volgt dan weet je wel met wie je te maken hebt. Ik heb haar zien groeien en dat was ook een van de redenen dat ik meedeed: zij heeft het geflikt, dus dan kan ik het vast ook. En daar helpt zij mij nu dus bij!

Wat ik ook superwaardevol vind aan het programma is het groepsverband. Met een aantal meiden heb ik heel intensief contact en het is echt superleuk om business buddies te hebben. Vooral omdat ik om mij heen niet echt ondernemers ken (in dezelfde branche) dus dat voelt soms eenzaam.

Wet van Aantrekking

Al bijna 800 woorden verder, volg je het nog? 😉 Zoals ik aan het begin van dit artikel al zei: velen vielen voor mij af door de visie die zij hadden. Het resoneerde totaal niet met mijn ‘ding’. In het verleden heb ik al vaak genoeg gemerkt dat mijn blog groot is geworden door persoonlijke artikelen. Artikelen met ’10 tips om een goede blog te schrijven’, werden amper gezien. Dit is dus precies zo’n voorbeeld: je kunt wel zo’n artikel schrijven omdat ‘het zo hoort’, maar mensen (en ikzelf) voelen ‘m niet, dus werkt het absoluut niet voor mij.

Wat wél meer in mijn straatje past is de Wet van Aantrekking: ondernemen op gevoel, op je eigen inspiratie en ideeën. To good to be true? Echt niet. Sinds begin januari ben ik mij erin gaan verdiepen. Ik veranderde dingen in mijn denkwijze en mijn aanpak. Al best snel begonnen de eerste manifestaties plaats te vinden. Voor mij een teken: het werkt echt.

Ik wilde er meer over leren. De podcasts en filmpjes van Kim had ik inmiddels grijsgedraaid en ik was héél erg benieuwd wat zij mij – naast die gratis waarde – nog meer kon bieden. Of nou ja, ik wist dat zij mij kon helpen veel dieper te gaan in die Wet van Aantrekking en dat ik zo mijn business naar een hoger niveau kon tillen.

Na de breuk met mijn zakenpartner kwam een last call van Kim: 1 maart zou haar programma starten en het was de laatste mogelijkheid om daar kennis mee te maken. Ik ging in gesprek met Kim en wederom: alles voelde zo goed. Dít was wat ik nodig had om mijn bedrijf te laten groeien, náást Moms in Business.

Bij Kim volg ik een vip-traject waar ik naast een groepsverband, ook veel 1-op-1 contact heb (online en offline). Het is een hele andere manier van coaching maar ik voel mij er supergoed bij. Ik ben een nuchtere zweefteef en de WvA heeft zich al meerdere keren voor mij bewezen. Ik ben er nog lang niet, maar iedere keer wanneer ik in een dip zit (zoals je hier kunt lezen) kom ik er weer uit door te vertrouwen op het universum – sorry als dit te zweverig is, ik beloof dat dit het laatste is wat ik er voor nu over zal zeggen. 😉 Volgende keer komt er een disclaimer in m’n blogpost. Haha.

Hoe kies je dus die coach?

Met beide coaches heb ik intensief contact: ik kan mijn successen en belemmeringen direct delen, krijg een schop onder mijn kont als het nodig is of er wordt meegedacht met nieuwe ideeën als ik vastloop. Ze houden me committed als het gaat om (inkomens)doelen en zijn mijn grootste cheerleaders die er zijn. 🙂

Dit is voor mij dé gouden combinatie om met iemand in zee te gaan: like, know and trust.
Like: je vindt de persoon in kwestie een superleuk en inspirerend mens. Iemand waar je tegenop kijkt.
Know: doordat je diegene al een tijdje volgt heb je het idee dat je diegene echt een beetje ‘kent’. Velen herkennen dit waarschijnlijk met bloggers of vloggers: het gevoel dat diegene je ‘vriend/vriendin’ is.
Trust: de resultaten zijn daar: je hebt diegene zelf een enorme transformatie zien maken, of je weet dat diegene al mooie dingen heeft bereikt door hetgeen wat hij/zij uitoefent. De testimonials zijn lovend en er zit een lekkere flow in de business.

Marije en Kim zijn voor mij dus degenen waar ik graag mee wilde samenwerken op basis van de bovenstaande combinatie. Ik heb hier wel maanden over gedaan om tot dit inzicht te komen. Het kiezen voor een coach doe je dus niet zomaar.

Investeren in een coach? Doen!

De trajecten zijn allebei klaar in september. Voor mijn gevoel sta ik er dan ‘alleen’ voor, maar al heel snel staat mijn zwangerschapsverlof dan voor de deur. Ik weet nog niet precies hoe alles dan zal verlopen, dus daar valt nog niet veel over te zeggen. Maar, ook daarin heb ik weer alle vertrouwen dat er iets op mijn pad komt wat met mij resoneert.

Ik weet zeker dat investeren in coach (en cursussen/programma’s) essentieel is voor de groei van je bedrijf. Ja, je kunt het allemaal alleen doen, maar met iemand die er veel verstand van heeft komt je vaak veel sneller verder. Ondernemen is een vak apart: vallen (vaak) en weer opstaan. Dat vraagt mentaal ook heel erg veel van je. Ik weet zeker dat wanneer ik niet met een van hen aan de slag was gegaan, ik onderweg ergens was blijven liggen.

Daarom blijf ik in de toekomst investeren in coaches en programma’s die mij verder helpen. In mijn ogen is dat echt het beste wat je voor je bedrijf kunt doen.

Werk jij samen met een coach, of volg je cursussen/programma’s om je te ontwikkelen? Ik ben heel erg benieuwd! Laat het me weten in de comments. 🙂

One thought on “Hoe kies je een coach die bij jou past?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *