Even een business update

Even een business update

Het is juni! Dit betekent dat ik alweer drie maanden aan het werk ben na mijn zwangerschapsverlof. En je hoort het iedereen altijd zeggen: ‘wat vliegt de tijd’. Maar echt. Ook ik kan dit weer beamen. Ik was namelijk 2 weken aan het werk, net opgestart en toen kwam daar corona. En ineens zijn we hier.

Eigenlijk ben ik deze blogpost begonnen door gewoon maar wat te typen. Sterker nog, as we type ( 😉 ), staat er nog niet eens een titel boven dit artikel. Maar ik wilde even m’n hoofd leeg hebben, en daarbij een update geven wat er de laatste maanden gebeurd is in mijn onderneming. Zoals ik wel vaker heb gedaan.

Wat er gebeurde

Ik had net een heerlijke lancering achter de rug van mijn onlineprogramma Grammar Course Basic, toen de situatie ineens 180 graden draaide: corona. Man thuis, kinderen thuis, twee grote opdrachtgevers waren ineens weg en overal om mij heen zag ik ondernemers in paniek raken omdat ze nu allemaal iets móésten creëren en lanceren.

En heel eerlijk: ik deed eraan mee. Ik was niet per se in paniek, maar corona gaf mij de gelegenheid om een plan door te voeren dat ik al een poosje in mijn hoofd had. En dat deed ik. Nu ik erop terugkijk had ik het wellicht iets anders aan kunnen pakken. Maar hallo, ik geef al die ondernemers geen ongelijk. Dit is een uitzonderlijk bizarre situatie. En niemand heeft hier precies het antwoord op over hoe erop gereageerd moest worden. We deden wat dacht dat nodig was.

Gelukkig kwam er na zo’n twee weken rust. En daardoor begon het bij mij ook weer te stromen. Ik kreeg een aantal nieuwe klanten voor teksten schrijven, teksten redigeren, corrigeren en Pinterestbeheer. Voor ik het wist zaten mijn dagen weer volgepland met leuke werkzaamheden.

Groeipijn

Corona maakte het mij niet onmogelijk om wat ik voor ogen had, uit te voeren, maar het veranderde wél de koers. De afgelopen weken ben ik voornamelijk bezig geweest met het werken aan uitvoerende taken voor klanten, en daardoor kwamen mijn eigen diensten op een lager pitje.

Grammar course basic wilde ik eigenlijk een upgrade geven. Maar ik schoof het continu voor me uit. Drukte. Andere prioriteiten. En op een gegeven moment zelfs: geen zin.

Doordat ik met zulke inspirerende mensen mocht werken, en daar ook een kijkje achter de schermen kreeg, begon ik ook mijn eigen strategie eens onder de loep te nemen. Was ik nog blij met mijn eindproduct? En op welke manier kan ik meer waarde en inspiratie delen? Hoe zat het met mijn content op continue basis?

Want na mijn zwangerschapsverlof besloot ik: 2020 wordt het jaar van groei. Zoals ik in 2019 werkte, kon ik niet door blijven gaan. Het was veilig, met m’n bekende systemen, kennis en content. Het werd tijd voor upleveling. 😉 En nu al helemaal.

En dat doet een beetje pijn. Of nou ja, het vergt een sterke mindset. En die mindset moest ik weer even creëren. Dat ging (wederom) niet zonder slag of stoot – welkom in de wereld van ondernemen. Het was voor mij makkelijker om me te verschuilen achter de mooie opdrachten die ik al had, dan de confrontatie aan te gaan hoe ik verder wilde groeien met mijn bedrijf.

Andere koers

En ik ben eraan uit: taal zal altijd een groot onderwerp in mijn business blijven. Ik zal teksten blijven schrijven, blijven corrigeren en redigeren, blijven bloggen en blijven recenseren. Maar mijn taalprogramma, dat gaat er anders uit komen te zien.

Daarnaast ga ik een dienst uitbreiden die ik achter de schermen al een poosje uitvoer voor verschillende klanten. Een dienst waar ik een prachtige strategie voor ontwikkeld heb, en die werkt. Die strategie wil ik met iedereen gaan delen, en andere bedrijven daarmee gaan helpen: ik heb het over Pinterest!

Weer wat meer uitdaging, wat meer verbinding en wat meer plezier. 🙂

Multi-talented

Ja, zonder arrogant te willen doen, is dat wel waar het op neer komt. Online voel ik mij als een vis in het water. Al 10 jaar. En in die 10 jaren heb ik heel wat aan zelfscholing gedaan. Inmiddels weet ik van heel wat dingen hoe ik ermee om moet gaan, en sommige daarvan springen eruit. Daar weer ik een stuk meer van dan alleen ‘de basis’.

Creatief zijn in de online wereld: dat kan ik goed en vind ik leuk. Of het nu tekstschrijven is, zodat klanten supersterke en authentieke blogs, e-mails of socialmedia-teksten hebben over hun branche en expertise, of een website voor mijzelf of anderen maken, Pinterestmarketing toepassen voor bedrijven of bloggen op dit blog en recensies schrijven op Kinderboekenblog. I love it.

“There are no creative people and non-creative people. There are only people who use their creativity, and those who don’t”

— BRENÉ BROWN

Nu zeg ik dit allemaal wel zo stoer, maar ik heb flink wat interne strijd moeten voelen de laatste tijd. Na mijn zwangerschapsverlof koos ik ervoor om één focus te houden (alhoewel, dat bestond nogal uit wat verschillende taken, haha), en na drie maanden kom ik daar alweer op terug.

Maar gelukkig is daar mijn eigen blog over het zijn van een multi-passionate entrepreneur. Toen ik die blog vorige week las, kwam dat vuurtje weer terug. Ik wilde weer die ondernemer zijn die zich niet excuseert voor verschillende passies en talenten. Ik wil doen waar ik blij van word, energie van krijg en wat verbinding creëert met anderen.

Zin in de toekomst

Voordeel is dus wel dat ik de afgelopen tijd hele mooie opdrachten heb mogen doen voor superleuke klanten (waarvan een aantal op langere termijn!), financieel gaat het meer dan prima. Dat gaf wellicht ook minder druk om ‘aan’ mijn bedrijf te werken. Maar goed, uiteindelijk komen de inzichten vanzelf.

Ik merk gewoon dat ik echt dat ik in een soort transformatie-periode zat (jéétje wat zweverig weer! 😉 ). Ik heb superveel zin in de toekomst! Zin in mijn nieuwe plannen. Zin om deze plannen stap voor stap door te voeren. En zin om lekker te blijven werken voor mijn enorm leuke klanten!

En ik weet dat er mensen zullen zijn die denken: waarom ben je je zo aan het verantwoorden? Ben ik niet. Ik vertel letterlijk wat er in mijn hoofd om is gegaan de laatste tijd en waar ik me op ga focussen in de toekomst. Doe ermee wat je wilt. 🙂

Waar sta jij nu met jouw bedrijf? En is dit herkenbaar voor jou? Ik ben enorm benieuwd! Laat het me weten in de comments, of zoals de meeste mij weten te vinden: een DM op Instagram!

Liefs,
Milou

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?